Fryderyki to najważniejsze nagrody muzyczne polskiego przemysłu fonograficznego, przyznawane od 1995 roku przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1 800 artystów, twórców, producentów i dziennikarzy. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego, dwuetapowego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa. Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze głosowania, kiedy członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii.
W tym roku laureatów Fryderyków odkrywamy przez trzy tygodnie. 23 marca w warszawskim Muzeum Polin, po raz pierwszy w historii miała miejsce gala poświęcona nagrodom w kategoriach jazzowych. Już 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się gala wręczenia statuetek w kategoriach muzyki klasycznej, a 5 kwietnia w TAURON Arenie w Krakowie przekonamy się, kto został zwycięzcą plebiscytu w kategoriach muzyki rozrywkowej. Ceremonie wręczania statuetek uświetnią koncerty z udziałem uznanych polskich wykonawców. Czeka nas prawdziwe święto polskiej muzyki!
Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że wśród partnerów Fryderyk Festiwalu po raz kolejny znalazł się ORLEN – partner wspierający instytucje związane z dziedzictwem kulturalnym. Taka współpraca wzmacnia przekaz, że muzyka to sztuka uniwersalna – nasza więź z kulturą, środowiskiem i rzeczywistością, szczególnie cenna w czasach, w których potrzebujemy pozytywnych przekazów – powiedział Bogusław Pluta, Dyrektor Zarządzający ZPAV.
ORLEN partnerem Fryderyków
Z racji wyjątkowej skali i zasięgu swojej działalności biznesowej, ORLEN ma realny wpływ na rozwój polskiego sportu, kultury i nauki. Wsparcie najważniejszych wydarzeń kulturalnych w kraju jest jednym z kluczowych obszarów strategii sponsoringowej spółki, umacniając ORLEN jako nowoczesnego i odpowiedzialnego partnera kultury i nauki w Polsce. Zaangażowanie w tegoroczną edycję Fryderyków, najważniejszych nagród muzycznych w kraju, łączenie świat biznesu i kultury, pokazuje jak ORLEN wspiera polską scenę muzyczną i promocję rodzimych artystów. Współpraca z Fryderykami to kolejny krok firmy w budowaniu silnych relacji z branżą kreatywną i umacnianiu jego obecności w świecie kultury.
Muzyka dostarcza emocje, kształtuje wrażliwość oraz buduje wspólnotę, zwłaszcza gdy bierzemy udział w wyjątkowym muzycznym wydarzeniu, a takim jest niewątpliwie Fryderyk Festiwal. Chcemy być blisko ludzi, towarzyszyć im w przeżywaniu tych pięknych chwil. Dziękujemy za zaproszenie i możliwość wsparcia tego wydarzenia – mówi Lidia Kołucka, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu ORLEN.
ORLEN wspiera nie tylko najważniejsze krajowe instytucje kultury i nauki, takie jak Muzeum Narodowe w Warszawie, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki czy Teatr Wielki – Opera Narodowa, ale także projekty takie jak Kulturalny ORLEN, które są kierowane do lokalnych społeczności oraz młodego pokolenia. W ten sposób firma chce budować pełną sukcesów przyszłość polskiej kultury.
Zapraszamy na Galę Muzyki Rozrywkowej do Krakowa już 5 kwietnia.
Gala Muzyki Rozrywkowej Fryderyk Festiwal 2025
5 kwietnia 2025 r.
Tauron Arena Kraków
Bilety na Galę Muzyki Rozrywkowej dostępne są na stronie eBilet.pl.
Organizatorzy wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna.
Partnerzy Gali Muzyki Rozrywkowej: Orlen, Miasto Kraków, AA Sensitive Beauty Products, La Biosthetique, Tymbark, IMS, PKP Intercity.
Patroni medialni Gali Muzyki Rozrywkowej: TVP2, Onet, RMF, RMF MAXX, Anywhere.pl.