Program konferencji:
W ramach FRYDERYK Festiwal 2020 już po raz drugi zorganizowana zostanie konferencja poświęcona rynkowi muzycznemu. W tym roku skupimy się wokół wyzwań, przed jakimi staje branża muzyczna w dobie nowych technologii oraz zmian klimatycznych. Uczestnicy paneli, warsztatów oraz prelekcji będą mogli zobaczyć, jak te światy wzajemnie się przenikają i uzupełniają.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Poniżej przedstawiamy listę paneli:
08.03.2020 – Niedziela | NOSPR Sala Kameralna, plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
12:00 – 13:30 Czy istnieje życie poza Facebookiem? O personal brandingu i komunikacji w social media.
Celem warsztatu jest prezentacja ważnych z punktu widzenia muzyków i artystów funkcji poszczególnych serwisów społecznościowych, pokazanie dobrych praktyk oraz ciekawych narzędzi związanych z marketingiem muzycznym w internecie.
Prowadzący: Marta Szadowiak – strateg komunikacji w agencji Projekt PR, wykładowca akademicki, twórca kierunków studiów podyplomowych na WSAiB w Gdyni oraz WSB w Gdańsku. Słuchaczka Szkoły Doktorskiej na Uniwersytecie SWPS.
Z kulturą, a przede wszystką z muzyką związana od chwili poczęcia – rodzice są artystami-muzykami klasycznymi. Na co dzień zajmuje się przede wszystkim public relations wydarzeń kulturalnych oraz szeroko rozumianą strategią komunikacji instytucji samorządowych oraz firm prywatnych. Laureatka Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury w zakresie animacji, a także Ambasador Doliny Kreatywnej – projektu TVP. Pomysłodawczyni i organizatorka przedsięwzięć kulturalnych (m.in. koncertów oraz wystaw, happeningów artystycznych czy imprez studenckich).
14:00 – 14:45 Konkursy kompozytorskie – konieczność, czy szansa na skuteczną promocję współczesnej twórczości?
O generalnej idei konkursów kompozytorskich, ich zaletach i wadach, wydarzeniach tego rodzaju organizowanych przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz o planach wobec I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza będą rozmawiać Dorota Serwa, Szymon Bywalec i Miłosz Bembinow.
Goście:
- Dorota Serwa – muzykolog, menedżer kultury, Dyrektor Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie
- Szymon Bywalec – dyrygent, profesor Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Prowadzący: Miłosz Bembinow – kompozytor, dyrygent, nauczyciel akademicki, Wiceprzewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
15:00 – 16:00 BARDZO POWAŻNE NAGRYWANIE
Panel poświęcony roli nagrań w świecie muzyki klasycznej. Zaproszeni goście spróbują odpowiedzieć na pytania: dlaczego w naszym kraju dysponującym olbrzymim potencjałem wyższego publicznego szkolnictwa artystycznego i sporą liczbą orkiestr symfonicznych tak mało się nagrywa? Czy w realizacji promocyjnych misji kultury narodowej fonografia i jej eksport jest passe? Dlaczego nie potrafimy nadać różnym aspektom wartości fonografii (pamięć, promocja, edukacja) rozpędu i przynajmniej próbować zapisać dzisiejszy dzień?
Goście:
- Jacek Hawryluk – wicedyrektor Programu 2 Polskiego Radia
- Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu 2 Polskiego Radia
- Bogusław Pluta – dyrektor OZZ ZPAV
- Małgorzata Polańska – współwłaściciel DUX Recording Producers
- Piotr Rzeczycki – członek zarządu UNIVERSAL Music Poland
Prowadzący: Wincenty Krawczyk – sekretarz Zarządu Związku Artystów Wykonawców STOART, muzyk Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
14.03.2020 – SOBOTA | MCK, plac Sławika i Antalla 1, 40-163 Katowice
SALA 1
12:30 – 13:30 Zielone festiwale muzyczne. Jak to się robi? Wskazówki dla odpowiedzialnych organizatorów i świadomych uczestników.
Czy festiwal muzyczny można zorganizować w duchu less waste? Jak zminimalizować tony odpadów produkowanych podczas wydarzeń? O najnowszych eko-trendach dotyczących organizacji nowoczesnych imprez muzycznych oraz o tym, w jaki sposób zmieniają się obyczaje, dotyczące samego uczestnictwa, opowiedzą specjaliści w branży – szefowie i przedstawiciele najbardziej zielonych festiwali w Polsce.
Goście:
- Anna Pruszyńska /twórczyni Olsztyn Green Festival
- Piotr Orlicz – Rabiega / twórca Audioriver Festival
- Maciej Wokitajtis /przedstawiciel OFF Festival
Prowadzący: Krzysztof Tragarz – redaktor kreatywny NOIZZ, serwisu interesującego się kulturą miejską, modą i nowym trendami. Poprzez swoje akcje, takie jak 'Tu pijesz bez słomki’, 'Arka 2.0′ oraz 'Coś dla planety’, autorzy starają się zwrócić uwagę na problem pogarszającego się stanu klimatu.
Na dyskusję zaprasza ZPAV oraz Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku.
13:45 – 14:45 Eurowizja Junior – kulisy polskiego sukcesu.
Rok po roku, Roxana Węgiel oraz Viki Gabor zdobywają dla Polski najwyższy laur w Międzynarodowym Konkursie Piosenki Dla Dzieci. Przypadek? Sprawdźmy to razem. O kulisach polskiego sukcesu porozmawiamy z ekspertami, odpowiedzialnymi za przygotowanie zwycięskiej formuły, która okazała się strzałem w dziesiątkę aż dwa lata z rzędu.
Temat: Eurowizja Junior – kulisy polskiego sukcesu
Goście:
- Lanberry – Małgorzata Uściłowska
- Patryk Kumór
- Dominic Buczkowski-Wojtaszek
- Jakub Kaczmarek / Universal Music Polska
Prowadzący: Marcin Wojciechowski

SALA 2
11:30 – 12:30 Sztuka promocji czy promocja sztuki. Kreatywne i nieoczywiste formy sprzedawania muzyki. Jak to się robi?
Jak zmieni się sposób sprzedawania i promowania muzyki w następnej dekadzie XXI wieku?
Na naszych oczach błyskawiczny rozwój nowych technologii przeobraża wiele dziedzin,
w tym rynek muzyczny. Nowe narzędzia nie tylko otwierają nieznane do tej pory kanały sprzedaży muzyki, ale także sprawiają, że fani mogą czuć, jak nigdy wcześniej, że są bardzo blisko swoich idoli. Artyści kreują swój wizerunek nie tylko na scenie, ale praktycznie 24/7 w mediach społecznościowych. Z drugiej strony, mimo pojawienia się nowych sposobów dotarcia i sposobów konsumpcji muzyki, niezmienne pozostają mechanizmy zażądania marką osobistą artysty i opowiadanie się za lub przeciw pewnym zjawiskom w otaczającym nas świecie.
W trakcie naszego spotkania postawimy pytania o zmieniające się relacje na linii fani – artyści. Przyjrzymy się uniwersum social mediów i wskażemy dobre praktyki przekładające się na zasięgi. Sprawdzimy, czym dla współczesnych odbiorców mogą stać się platformy streamingowe i dlaczego mogą nas jeszcze zaskoczyć. Będziemy dyskutować nie tylko o tym, jak sprzedawać muzykę, ale także o tym, jak muzyka może sprzedawać i być wciąż ważnym narzędziem współczesnego marketingu.
Goście:
- Katarzyna Czechowska / Kayax / Head of marketing
- Wojciech Nosowski / agencja ALBO/ALBO
- Witold Michalak / Universal Music Polska /Alkopoligamia
Prowadzący: Robert Zydel – antropolog kultury zajmujący się marketingiem. Strateg, były dyrektor marketingu Warszawy. Obecnie zajmuje się personal and employer brandingiem w Magna Talenta.
12:45 – 13:45 Sztuczna inteligencja. Bać się czy zaprzyjaźniać? Porozmawiajmy o przyszłości rynku w kontekście rozwoju technologii.
50 lat temu mieliśmy wizję przyszłości na miarę Start Treka. 40 lat temu na miarę Gwiezdnych Wojen. 30 lat temu na miarę Terminatora. Po tym okresie nastąpił gwałtowny rozwój Informatyki oraz jej zastosowań. Przeniósł on wizje przyszłości z poziomu „robotów humanoidalnych” wykonujących zadania za ludzi, na grunt informatyki oraz inteligentnych aplikacji usprawniających działanie wielu branż oraz życie codzienne użytkowników. Branża muzyczna to sektor, z którym technologia jest dziś ściśle powiązana. Przyjrzyjmy się więc dokładniej, w jaki sposób już dziś sztuczna inteligencja zmienia świat muzyki, zaczynając od narzędzi wspomagających kompozytorów, przez inteligentne aplikacje dla DJ-ów, wsparcie w obszarze sound designu, automatyczny mastering online, po szerokie zastosowanie AI w cyfrowej sprzedaży muzyki oraz w samej promocji artystów.
Prowadzący: Mariusz Kleć – Polsko Japońska Akademia Technik Komputerowych.
Music has always accompanied me. It gives me the freedom of creativity – something that I was not able to find in any other fields of interests. In 2005, I started my studies in computer science. I graduated as a master of science from PJATK in 2010. In 2014, I finished postgraduate studies of sound engineering. Skills acquired in the field of programming, project management and artificial intelligence, allowed me to start my PhD studies. I am into music cognition and research ensamble deep neural network architectures that operate on musical signal.
14:00-15:00 Jak Śląsk staje się planem filmowym dla najlepszych polskich teledysków
Jak Śląsk staje się tłem teledysków, czyli o filmowym potencjale województwa śląskiego, lokalnych specjalistach oraz bazie wyjątkowych i różnorodnych lokacji w kontekście teledysku do utworu Artura Rojka „Sportowe Życie” w reżyserii Michała Marczaka (Match&Spark).
Podczas panelu twórcy teledysku do utworu „Sportowe życie” Artura Rojka oraz Patrycja Młynarczyk z Silesia Film Commission opowiedzą o tym, jak ułatwić sobie pracę na planie teledysku współpracując z lokalnymi specjalistami, a także korzystać z potencjału najciekawszych przestrzeni Śląska.
„Sportowe życie” – to pierwszy singiel Artura Rojka z nadchodzącego albumu zatytułowanego „Kundel”. Według samego artysty, piosenka opowiada o docenianiu rzeczy, które się ma. Teledysk do utworu wyreżyserował Michał Marczak, autor nagrodzonego na Sundance filmu „Wszystkie Nieprzespane Noce” oraz teledysków m.in. dla Radiohead, Marka Pritcharda, Brodki.
Teledysk „Sportowe Życie” przedstawia historię dwóch mężczyzn, którzy dzięki pasji i ciężkiej – nie tylko fizycznej, ale też kreatywnej – pracy stworzyli jedyny w swoim rodzaju pojazd, w którym biorą udział w nielegalnych wyścigach nocnych. Obraz został zrealizowany w odrealnionej i poetyckiej konwencji, co zostało podkreślone przez wyjątkowe plenery Górnego Śląska.
Wydarzenie współorganizowane jest przez Instytucję Filmową Silesia Film.
Goście:
- Patrycja Młynarczyk / Silesia Film Commission
- Aleksandra Aleksander / Match &Spark
- Katarzyna Rup / Match &Spark
- Tarik Hachoud / Match &Spark
Prowadzący: Piotr Onopa – reżyser reklam i teledysków dla m.in. Dawida Podsiadło, Krzysztofa Zalewskiego i Darii Zawiałow. W 2016 roku został nagrodzony Fryderykiem za klip “W dobra stronę” Dawida Podsiadło.
15:15 – 16:15 Wszyscy jesteśmy lasem. Powrót do natury i „tradycji” jako jeden z artystycznych trendów, definiujących współczesną scenę muzyczną.
Przyszłość to nie tylko rozwój technologii, ale – paradoksalnie – również czas powrotu do natury, poszukiwania w najbardziej pierwotnych relacjach prawdy o tym, kim jesteśmy, skąd przyszliśmy, dokąd zmierzamy. W jaki sposób artyści inspirują się przyrodą, jak wpływa ona na muzykę, którą tworzą? Dlaczego decydują się opuszczać miasta, dotąd – naturalne kolebki współczesnej kultury muzycznej, na rzecz spokojniejszych peryferii świata, gdzie o pełnowartościowy kontakt z naturą jest zdecydowanie łatwiej? W końcu czy powrót do natury to też droga powrotu do tradycji, do muzyki korzeni, ich poszukiwania? Czym dla współczesnego artysty jest „tradycja”?Jak daleko mogą zaprowadzić nas te inspiracje? Czego możemy się nauczyć o nas samych, obserwując te relacje i – jako słuchacze – konsumując ich owoce?
Goście:
- Michał Szturomski / Provinz Posen / Sowy Polski – Podział Gatunkowy
- Włodzimierz „Paprodziad” Dembowski / Łąki Łan
- Alina Jurczyszyn / Laboratorium Pieśni
Prowadząca: Magdalena Tejchma – muzykolog, dziennikarka Polskiego Radia, członkini grupy roboczej do spraw muzyki tradycyjnej i folkowej przy Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Autorka wielu audycji poświęconych polskiej i zagranicznej muzyce tradycyjnej oraz tzw. World Music. Jurorka konkursów fonograficznych i Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Bywa, że sama czynnie uprawia muzykę.
SALA 3
11:00 – 12:00 E-sport i muzyka. Nowy rynek, nowe szanse i wyzwania.
Bez wątpienia ta niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź przemysłu rozrywkowego będzie zajmować niebawem jedną z centralnych pozycji w świecie show biznesu. Już teraz esport generuje ogromne zainteresowanie, szczególnie wśród przedstawicieli młodego pokolenia graczy i odbiorców kultury. Codziennie na całym świecie miliony użytkowników rywalizują ze sobą w cyfrowych rozgrywkach za pośrednictwem m.in. takich platform, jak Twitch. Turnieje esportowe cieszą się podobną popularnością jak festiwale muzyczne. W esport postanowili zainwestować m.in. Jennifer Lopez, Drake, The Weeknd, dj Steve Aoki. Internetowa transmisja rozgrywki pomiędzy Drakiem a jednym z amerykańskich zawodników esportu biła rekordy oglądalności na całym świecie. Warto przyjrzeć się temu nowemu zjawisku, lepiej je zrozumieć i być gotowym na zmiany, wyzwania i szanse, jakie stwarza dla całego przemysłu muzycznego.
Goście:
- Aleksandra Zwierzyńska / ESL Polska
- Szymon Groenke / Weszło Esport
- Rahim / Paktofonika / Agencja MaxFloRec
Prowadzący: Paweł Książek – redaktor naczelny Weszło Esport, dziennikarz esportowy z kilkunastoletnim doświadczeniem, członek największych redakcji esportowych, wcześniej redaktor naczelny Cybersport.pl.
14:45 – 15:45 Producent muzyczny, bohater dzisiejszych czasów. Kto to tak naprawdę jest i czym się zajmuje?
Jaka jest rola współczesnego producenta w procesie powstawania utworu muzycznego? Kim jest dla artysty, z którym wspólnie tworzy muzykę? Jak wygląda jego współpraca z wydawnictwem? O różnych stylach i metodach pracy porozmawiamy z czterema wyjątkowymi polskimi producentami, którzy z powodzeniem tworzą najlepsze albumy polskiej muzyki rozrywkowej.
Goście:
- Leszek Biolik / Republika / producent płyt m.in. Moniki Brodki, Roberta Gawlińskiego, Marcina Rozynka, Negatywu, The Car Is On Fire
- Kuba Karaś / producent płyt m.in. The Dumplings, Ptakovej
- Michał Kush / producent płyt m.in. Darii Zawiałow
- Czarny HIFI/producent płyt m.in. Pezet, Eldo
Prowadzący: Maciej Werk – Dyrektor Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit, założyciel zespołu Hedone, kompozytor, autor tekstów, producent muzyczny.
15.03.2020 – NIEDZIELA | MCK, plac Sławika i Antalla 1, 40-163 Katowice
SALA 1
10:30 – 11:30 Czy szlachectwo zobowiązuje? Muzyka a odpowiedzialność społeczna. Artyści jako liderzy zmiany. Branża muzyczna odpowiedzialna społecznie.
Historia muzyki to także historia pieśni, które wiązały się z ważnymi wydarzeniami, zagrzewały do walki lub przynosiły ukojenie. Czy taka romantyczna wizja śpiewaka pasuje do dzisiejszych czasów? Nikt nie ma wątpliwości, że artyści mają możliwość oddziaływania na poglądy publiczności, na jej wybory – zarówno te życiowe jak i społeczne, polityczne, merkantylne. Odwołując się (wprost lub pośrednio) do wrażliwości fanów mogą dużo zrobić. Ale czy robią? Gwiazdy z natury rzeczy mają tendencję do stawiania siebie w centrum uwagi. A my? Być może dawniej potrzebowaliśmy idoli, których doskonałość mogliśmy podziwiać. Dziś wydaje się, że bardziej potrzebujemy liderów, którzy w swoim przesłaniu nie będą wskazywać na siebie, a raczej na wspólny cel, inspirując nas do działania. Rozmawiając o przyszłości nie sposób uciec od tematów związanych z ekologią i zagrożeniami, jakie może wywołać zmiana klimatu. Ale jak być artystą liderem nie szkodząc własnej sztuce? Nie tracąc publiczności? Czy polscy artyści również doceniają wagę swojej pozycji i jej pełnego, publicznego wymiaru? Czy w naszym muzycznym świecie również działa zasada, że „szlachectwo zobowiązuje”? Jak realizuje się to w praktyce?
Goście:
- Natalia Przybysz
- Ralph Kamiński
- Arek Marczyński / Antena Krzyku
- Sylwia Chutnik
Prowadząca: Agnieszka Szydłowska – dziennikarka radiowa i telewizyjna związana obecnie z PRIII, TVP Kultura. Prowadziła dotychczas takie audycje, jak Radiowy Dom Kultury, Program Alternatywny, Chillout Cafe, Halo Centralo, Lista Przebojów Programu Trzeciego. Telewidzom TVP znana m.in. jako prezenterka magazynu o kulturze „Pegaz”.
12:15 – 13:15 Kiedy muzyka nie wystarczy. O śpiewających pisarzach.
Co łączy Miuosha z Tomaszem Organkiem? Obydwaj, oprócz tego, że na co dzień zajmują się twórczością muzyczną, postanowili spróbować swoich sił również na niwie pisarskiej. Odwrotnie niż prowadząca nasz panel dyskusyjny, która najpierw została cenioną pisarką, a następnie zaczęła stawiać swe kroki w świecie dźwięków. Czy to tylko moda, czy też możemy już mówić o poważniejszym zjawisku? Dlaczego artyści dźwięku coraz chętniej chwytają za pióra? Czym jest interdyscyplinarność dla współczesnego twórcy? I co wyniknie ze spotkania piszącego muzyka z muzykującą pisarką?
Goście:
- Miuosh
- Tomasz Organek
Prowadząca: Sylwia Chutnik – polska kulturoznawczyni, feministka, działaczka społeczna, pisarka, laureatka Paszportu Polityki w kategorii Literatura za rok 2008, trzykrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Nike.
13:30 – 14:30 Kondycja polskiej muzyki klubowej
Goście:
- Aleksandra Bladosz / bookerka klubu 999 / agencja Follow The Step
- Paweł Klimczak / Newonce.net / Poptown.eu / Noise Magazine
- Tamara Przystasz / bookerka agencji Follow The Step /kluby Praga Centrum, Smolna, FEST Festival
- Kajetan „Avtomat” Łukomski / DJ, aktywista / współtwórca kolektywu Oramics, Radio Kapitał
Prowadzący: Aleksander Moś – promotor oraz producent wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych, współtwórca UPPER Festival, współpracownik m.in: Tauron Nowa Muzyka, Unsound. W przeszłości związany z Instytucją Kultury Katowice Miasto Ogrodów oraz projektem Katowice Miasto Muzyki UNESCO. Beneficjent programu „Rozmowy Zamiejscowe / Ortsgespräche” Goethe Institute Warschau.
14:45 – 15:45 HIP HOP – nowa polska literatura. Znaczenie gatunku w kulturze masowej i wysokiej.
Podział na kulturę wysoką i niską wydaje się anachroniczny, ale hip-hop nadal funkcjonuje stereotypowo jako głos wściekłych blokowisk, będąc stawianym w opozycji do literatury, teatru czy wyrafinowanej muzyki. A co, jeżeli potraktować płyty rapowe jak audiobooki, zaś samych raperów jako spadkobierców rugowanej z rymu i rytmu poezji? O tym właśnie, o zależnościach między tym, co nawijane na bitach, a wystawiane w księgarniach porozmawiamy sobie na panelu.Wśród gości pierwszy postmodernista rapu Koza, Gverilla, czyli twórca, który zafascynował Bisza i Mesa (najbardziej chyba literackich przedstawicieli hip-hopu) i Marceli Szpak, dziennikarz, konsument kultury wszelakiej, a także tłumacz nieprzetłumaczalnego, cenionego komiksu „Hip-Hop Genalogia”.
Goście:
- Koza
- Gverilla
- Marceli Szpak / dziennikarz, pisarz i poeta / tłumacz Hip Hop Genealogia
Prowadzący: Marcin Flint – dziennikarz muzyczny. Publikował m.in. w Życiu Warszawy, Rzeczpospolitej, Przekroju, Machinie, Aktiviście oraz na portalach Interia.pl i T-Mobile-Music.pl. Współpracuje z CGM.pl, Gazetą Magnetofonową, Red Bull Music, Wprost, Ultramaryną i Noizzem. Czołowy ekspert w tematyce polskiego hip hopu.
SALA 2
13:30 – 14:45 Songwriting Camp ZAiKS – twórczość nieskrępowana
Panel poświęcony będzie przedstawieniu unikatowego wydarzenia datowanego na 11-18.10.2020 r., skierowanego do kompozytorów, wokalistów, instrumentalistów, autorów tekstów piosenek i producentów z całej Europy.
Zagadnienia obejmą twórczość kolektywną, jej ideę, cele, oraz korzyści płynące dla twórców z tego typu działalności.
Prowadzący: Dominika Barabas -kompozytorka, aranżerka, autorka tekstów, producentka, multiinstrumentalistka i wokalistka, twórczyni ekscentrycznych teledysków i magicznych stylizacji. Członkini Zarządu Sekcji B Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, organizatorka Songwriting Camp ZAiKS w Zakopanem. Autorka trzech albumów długogrających (“Cień”, “Zbiór porannych bzdur”, “Rustykalny Cyrk”), szeregu kompilacji płytowych, oraz muzyki do gry komputerowej Two Worlds II: EotDP Memories. Aranżerka cyklicznego widowiska multimedialnego “Alchemia Światła”. Laureatka głównych nagród festiwali o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, m.in.: Studencki Festiwal Piosenki, Międzynarodowy Festiwal OPPA, PPA, Niemen NON STOP, Przebojem na Antenę, Pejzaż bez Ciebie, Spotkania Młodych Autorów i Kompozytorów SMAK, Pamiętajmy o Osieckiej.
Artystka zaznaczyła swoją obecność na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, jak np.: Męskie Granie, Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, SoundEdit Festival, Spring Break, Festiwal Jazz Jantar, TransVocale.
SALA 3
11:30 – 12:30 Świat na dłoni, czyli o tym, jak pracuje się nad wspólnym projektem muzycznym na odległość.
Londyn, Athens, Seattle, Dublin – jeszcze kilkanaście lat temu najpopularniejsze zespoły na świecie tworzyli muzycy mieszkający w jednym mieście. Postępująca globalizacja sprzyja nowemu trendowi – coraz częściej współpraca nawiązywana jest przez internet, przez twórców, którzy nigdy nie spotkali się twarzą w twarz. Pojawiają się też kolejne narzędzia, dzięki którym odległość przestaje odgrywać jakąkolwiek rolę. W gronie kompozytorów, instrumentalistów i producentów zastanowimy się nad zasadami współpracy przez internet, przyjrzymy się najciekawszym narzędziom, ale spróbujemy także odpowiedzieć na pytanie, czy kontakt przez internet potrafi zastąpić twórczą atmosferę pracy w jednym studiu.
Goście:
- Ori Avni / producent i wydawca, odnoszący sukcesy na rynku izraelskim
- Marcin Bociński / Legatomastering.pl
- Sarsa
- Marek Hojda / dyrektor Music Export Poland MExP
Prowadzący: Filip Kekusz – dziennikarz Radia TOK FM, przedtem m.in. Radio ZET i Radio Kolor. Przez lata związany z serwisem Porcys.com.
12:45 – 13:45 Domowe studio teraźniejszością i przyszłością produkcji muzycznej.
W czasie autorskiego panelu wybitnych polskich dziennikarzy, zajmujących się od ćwierćwiecza obserwacją rodzimej (i nie tylko) branży produkcji muzycznej, zastanowimy się nad tym, czym jest domowe studio w kontekście stylistyki muzycznej oraz jakie są jego możliwości techniczne, porozmawiamy o jego ograniczeniach technologicznych i mentalnych oraz o pułapkach pracy w domowym studiu, przeprowadzimy kalkulację kosztów budowy i rozwoju studia oraz przyjrzymy się z bliska oszałamiającemu sukcesowi niskobudżetowej, domowej produkcji Billie Eilish, będącej ważnym przełomem w muzyce głównego nurtu.
Goście:
- Marcin Staniszewski / Estrada i Studio
- KRÓL
- Mery Spolsky
- Kamil Karolak / A&R Coordinator / Warner Music Poland
Prowadzący: Tomasz Wróblewski – Od 1996 roku redaktor naczelny miesięcznika Estrada i Studio. Wykładowca w Akademii Dziennikarstwa i Realizacji Dźwięku, założyciel wydawnictwa 0dB.pl. Muzyk, kompozytor, projektant urządzeń pro-audio, autor tekstów, producent, publikujący swoje płyty jako Panteraz.
14:00 – 15:00 EKSPORT MUZYKI – czy to się opłaca?
Czy warto podejmować działania na rzecz eksportu muzyki? Jakie są największe bariery które trzeba pokonać aby osiągnąć sukces w innych krajach? Jakiej pomocy potrzebują twórcy, artyści i przemysł muzyczny żeby zaistnieć ze swoim repertuarem za granicą?
Na te pytania odpowiedzą przedstawiciele rożnych gałęzi przemysłu muzycznego: artystka, songwriter, wydawca i manager.
Goście:
- Dagmara Gregorowicz / DAGADANA
- Dominik Buczkowski / songwriter
- Maciej Nestor / manager, wydawca, V-RECORDS
Prowadzący: Marek Hojda – dyrektor Music Export Poland, kompozytor muzyki jazzowej, popowej i rockowej, aranżer, wokalista oraz producent muzyczny. Swoje doświadczenie w branży muzycznej, zarówno jako artysta, jak i biznesmen postanowił poświęcić zwiększeniu rozpoznawalności polskiej muzyki za granicą kierując Biurem Music Export Poland. Absolwent Wydział Jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wokalnej oraz aranżacji i kompozycji. Grał na instrumentach klawiszowych w takich zespołach jak: De Mono, Emigranci, Surzyn Band. Nagrany z gruzińską artystką Aidą album, zdobył w 2006 status platynowej płyty. Prowadzi własne studio nagraniowe Homar Music.
15:15 – 16:15 Wyż znad Danii nad polską sceną jazzową. Prognoza pogody na kolejny sezon.
Polska scena improwizowana już dawno nie wyglądała tak obiecująco jak teraz. Co łączy wysyp młodych, jazzowych talentów z faktem masowej migracji polskich adeptów jazzu do duńskich szkół i uczelni muzycznych? Czy adaptacja do dynamicznie zmieniających się realiów rynkowych jest wymuszona kontaktem z nowymi technologiami, czy też można się jej nauczyć w szkole? Jak sprawniej funkcjonować na polskim i zagranicznych rynkach muzycznych artystycznie i biznesowo jednocześnie?
Goście:
- Paweł Tomaszewski / dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
- Maciej Kądziela / saksofonista, kompozytor, absolwent prestiżowej Akademii Muzycznej Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze
- Kamila Drabek / kontrabasistka i kompozytorka współpracująca z O.N.E. Quintet, Vladimirska, Vistel Brothers, Greg Osby
- Grzegorz Tarwid / pianista i kompozytor, uczeń Wojciecha Kamińskiego, Andrzeja Jagodzińskiego i Michała Tokaja, mieszka w Kopenhadze gdzie inspiruje się duńską szkołą improwizowaną
Prowadzący: Agata Etmanowicz – od ponad 10 lat razem z Fundacją Impact inspiruje i pomaga ludziom i organizacjom kultury odczarować codzienną pracę dzięki usytuowaniu publiczności w sercu wszystkich ich działań (zarażając radością pracy zgodnie z koncepcją „audience development”).
Z Fundacją Polska Bez Barier zajmuje się dostępnością – w każdym wymiarze i obszarze: ulic, budynków, usług, produktów, wydarzeń, ale przede wszystkim budząc wyobraźnię.
Wiernie kibicuje rugby na wózkach, przede wszystkim Warszawskiej Drużynie Rugby na Wózkach 4 Kings, której jest wolontariuszką.
Z Fabryką Sztuki w Łodzi współtworzy ART_INKUBATOR wzmacniając rozwój sektora kreatywnego międzynarodowo oraz lokalnie – poprzez wsparcie pierwszych kroków stawianych przez kreatywnych przedsiębiorców.
Ostatnio głównie „buduje publiczność” innym, ale przez wiele lat kreowała i realizowała własne działania artystyczne oraz produkowała „cudze”.